POROVNÁNÍ OBORŮ: Všeobecné lékařství - II. díl

11. 11. 2007 | O studijních oborech

V tomto díle srovnání studia Všeobecného lékařství na jednotlivých fakultách se dovíte informace o hradecké a plzeňské fakultě UK a o lékařských fakultách v Brně a Olomouci. Pozn. Článek byl aktualizován 5. 12. 2009

Lékařská fakulta v Hradci Králové

www.lfhk.cuni.cz

Studium na fakultě „Teoretické a preklinické předměty poskytují základ pro pochopení fyziologických a patologických procesů v organismu. V klinických předmětech se studenti prakticky seznamují především se základními způsoby vyšetřování, s laboratorními metodami a principy léčby včetně diferenciální diagnostiky. Velký důraz je kladen na praktickou výuku u lůžka pacienta,“ dočtou se uchazeči o studium na webových stránkách fakulty.

Počet uchazečů/přijatých v roce 2009/2010: 1198/165

Den otevřených dveří: 16. 1. 2010

Názor studentky: Barbora Hronová, 4. ročník Jak ses připravovala na přijímací zkoušky? Navštěvovala jsem přípravný kurz pořádaný fakultou v Hradci Králové. Jinak jsem doháněla fyziku, z které jsem nematurovala. K dispozici jsem pak měla testy vydané fakultou v Plzni.

Jaká je podle tebe úroveň výuky na tvé fakultě? No samozřejmě výborná :-) Ne, vážně, opravdu si myslím, že je na hodně dobré úrovni – přednášejí nám odborníci z praxe, takže se člověk dozví, jak to chodí ve skutečnosti… Praktika vedená lékaři na jednotlivých odděleních jsou opravdu praktická – člověk se tam hodně dozví a naučí, navíc si toho můžeme spoustu vyzkoušet. Je vidět snaha z vedení kateder upravovat praktika podle přání a požadavků studentů, také spousta lékařů vychází vstříc individuálnímu zájmu studenta, což je supr.

Proč ses rozhodla jít na medicínu právě na tuto fakultu? Slyšela jsem dobré reference od jedné paní doktorky; fakultu už jsem znala z přípravného kurzu; věděla jsem, že neberou moc studentů a minimálně vyhazují, spíš lidi opakují ročník. Doslechla jsem se, že tu jsou dobré vztahy mezi profesory a studenty, že tu panuje až jakási „rodinná“ atmosféra – což mohu opravdu potvrdit! :-) A co bylo pro mě taky důležité: že tu bez problémů dostanu kolej :-) Taky proto, že je Hradec pěkné město, taková větší vesnice, a je tu fakt bezpečno.

Lékařská fakulta v Plzni

www.lfp.cuni.cz

Přijímací zkoušky: Proběhnou formou písemného testu z fyziky, chemie a biologie. Fakulta nezveřejňuje otázky k přijímacím zkouškám. Pro uchazeče o magisterské studium organizuje fakulta prezenční přípravný kurz od začátku měsíce února 2007. Přípravný kurz je možné absolvovat také po internetu. Pro informaci uchazečů o studium Všeobecného lékařství a Zubního lékařství vydala fakulta tři soubory modelových otázek z fyziky, chemie a biologie. Tyto soubory je možné zakoupit v knihkupectví Šesták v Plzni. Přijímací zkoušky se budou konat 12. 6. 2008.

Úspěšnost uchazečů (2006/7): 28,8%

Předpokládaný počet přijatých v roce 2010/2011: maximálně 200

LF Olomouc

https://www.lf.upol.cz/

Přijímací zkoušky: Uchazeči budou zkoušeni ze svých znalostí biologie, chemie a fyziky. Okruhy ke přijímacím zkouškám a doporučenou literaturu fakulta zveřejnila na svých webových stránkách. Děkan fakulty může přijmout maximálně 100 studentů bez vykonání přijímacích zkoušek.

Úspěšnost uchazečů (2006/7): 18,4%

LF Masarykovy univerzity

www.muni.cz/med

Přijímací zkoušky: Proběhnou formou oborových testů z biologie, chemie a fyziky v termínu 12. – 16. 6. 2008.

Úspěšnost uchazečů (2006/7): 17,4%

Dny otevřených dveří: 16. a 20. 1. 2010

Názor studenta: Vendula Nováková, 4. ročník Jak ses připravovala na přijímací zkoušky? „Ani moc ne, když po pololetí ve čtvrťáku bylo jasné, že přijímačky nebudu muset dělat, protože průměrem jsem splňovala požadavky na přijetí bez přijímaček… Do té doby jsem navštěvovala všechny semináře předmětů, co se měly na přijímačkách vyskytnout, pak jsem vynechala fyziku, protože jsem maturovala z chemie a biologie. Odpadly i stresy z testů všeobecných předpokladů, a tak nemohu bohužel posoudit jejich obtížnost, ani kvalitu.“

Proč ses rozhodla jít na medicínu právě na tuto fakultu? „Jo, to by mě taky zajímalo, kdy ten zlom vlastně nastal :-) Nevedlo mě nutkání bezmezně pomáhat lidem, spíš jsem si u povolání lékaře dokázala představit konkrétní věci, co v životě dělá, což třeba u studia jaderné fyziky či matiky na přírodovědě (ano, i o tom jsem uvažovala) chybělo. Taky jistou roli hrála prestiž povolání, to, že si lidé lékařů váží. A do třetice – medicína byla výzva – nejtěžší škola, něco, co nezvládne každý. Ale popravdě musím říct, že kdybych měla vybírat znova s dnešními zkušenostmi a vyhlídkami do budoucna, medicínu (nebo konkrétně všeobecné lékařství) bych nevolila. Konkrétně tuto fakultu jsme si vybrala, protože na ní tehdy jako na jedinou brali bez přijímaček, a protože to mám blízko domů.“

Jaká je podle tebe úroveň výuky na tvé fakultě? „Medicína je velice zajímavý obor, člověk jako v jednom z mála oborů vidí, co bude skutečně dělat. Bohužel, asi jako na většině fakult, je kladen malý důraz na praktickou výuku, chce se zbytečně moc teoretických podrobností ze všech oborů (i když je to z jistého pohledu určitě potřeba…), které si člověk prostě není schopen zapamatovat. Teoretické obory jsou tři roky, což je podle mne mnoho, na stážích od čtvrtého ročníku, které už jsou v nemocnicích, je nás ve skupině tolik, že pokud se nerozdělíme ještě do menších skupinek, prostě nemůžeme za pacienty, jelikož 20 lidí by se na pokoje ani nevešlo, takže se stáž vlastně z velké části míjí účinkem. Nejvíce praktických věcí jsem se osobně dozvěděla na povinných prázdninových stážích, kde jsem byla sama. Jenže ty jsou zase o prázdninách – v jediném možném volnu studenta medicíny. Vyučující jsou odborníci, to se musí nechat, někteří občas trochu moc vysazení na svůj obor (královnou medicíny pak není jen anatomie, ale jak se dozvíte i mikrobiologie, patogie, ORL… :-) ) A ještě jedna věc – stáže jsou rozděleny do Bohunic a ke Svaté Anně (brněnské nemocnice, pozn. redakce), občas máme něco i v Dětské nemocnici. Musím říct, že z Dětské nemocnice si vždy odnáším dobrý pocit, z Bohunic zajímavé poznatky. Bohužel u Anny výuka neprobíhá podle mých představ – jako by jim tam studenti spíše překáželi, nejsou prostory. A vyhlídky do budoucna? Když vám lékař po desetileté praxi popíše systém práce a ohodnocení zdravotníků, začínáte si vyhlížet nejbližší nemocnici v Německu, Anglii, Rakousku…“

Závěrem našeho seriálu srovnávajícího studium Všeobecného lékařství na jednotlivých fakultách ještě několik slov Venduly: „Medicína je těžká a vyčerpávající, ale krásná a zajímavá. Je o odpovědnosti a odvaze, o umění pomoci druhým. Bohužel pro právě vystudované lékaře jsou v České republice nesmírně těžké podmínky, a ani zkušenější kolegové to nemají jednodušší. Změní se něco než odstuduji? Budu doufat:)“

Zdroje informací: webové stránky jednotlivých fakult, www.tutor.cz