Do Prahy přijede vynálezce Tetrisu. Promluví na GDS Prague

27. 11. 2023 | Aktuality

Game Developers Session Prague
Game Developers Session Prague, jedna z největších konferencí pro milovníky her a herních technologií, přiláká do Prahy zvučná jména z oboru. Dorazí i Alexej Pažitnov, vynálezce legendární počítačové hry Tetris, který se ukáže svým fandům ve střední Evropě vůbec poprvé. Prosincová akce však láká i na další zajímavý program pro odborníky i laiky.

Skoro každý zná Tetris, jen málokdo ale ví, kdo za touhle legendární hrou stojí. Všichni fanoušci tohoto počítačového fenoménu mají možnost setkat se s jeho autorem už 8. a 9. prosince v Praze. “Alexej Pažitnov vytvořil Tetris v 80. letech při práci pro Sovětskou Akademii věd. Je to jedna z nejúspěšnějších her všech dob a právě Pažitnov bude na nadcházejícím Game Developers Session Prague v Praze jedním z hlavních řečníků, což je opravdu vzácná příležitost. Jde totiž o jeho vůbec první vystoupení ve střední Evropě. Je to vlastně nejlepší oslí můstek k tomu, co je ambicí naší akce: propojení odbornosti a osvěty, sdílení zkušeností legendárních tvůrců her, ale i představení nejnovější trendů herního vývoje. Oslovujeme profesionály, kteří podobné konference navštěvují, a propojujeme je s mladou generací tvůrců, která je ještě na školách,” říká k akci její programový ředitel Pavel Barák.

Game Developers Session Prague

Alexej Pažitnov, který žije od roku 1991 v USA, se podílel i na vývoji her jako Pandora’s Box a spolupracoval s firmami jako Microsoft a WildSnake Software. Kromě své kultovní hry Tetris stojí za tituly Welltris, Hatris či El-Fish a mnoha dalších, které prohlubovaly a rozšiřovaly herní design. Za svůj průlom ve světě her byl proto dokonce oceněn Game Developers Choice Awards cenou The First Penguin Award (nynější The Pioneer Award) a o vývoji jeho hry Tetris vznikl v roce 2023 celovečerní film na streamovací platformě APPLE TV.

Po jeho boku vystoupí na akci v Kongresovém centru ještě dalších 80 speakerů. Mezi nimi třeba Rhianna Pratchett, anglická herní spisovatelka a novinářka, která ve své kariéře pracovala na titulech jako Heavenly Sword, Overlord či Mirror’s Edge, ale klíčovým milníkem v její tvorbě bylo působení ve studiu Crystal Dynamics, kde stála za příběhem rebootu slavné herní série Tomb Raider z roku 2013 a jeho pokračování Rise of the Tomb Raider. Do Prahy dorazí také novozélandský světoznámý tvůrce Dean Hall, kterého čeští hráči mohou znát jako autora hry DayZ, a ta letos v prosinci oslaví desetileté výročí existence.

Těšit se návštěvníci mohou na amerického tvůrce a producenta Briana Farga, zakladatele legendárního studia Interplay Entertainment, které stojí za několika desítkami vydaných herních titulů. Nejznámějšími jsou třeba herní série The Bard’s Tale, Wasteland a Fallout. Z lokálních tvůrců pak na konferenci vystoupí přední osobnosti českého herního průmyslu v čele s Jakubem Dvorským z Amanita Design, značky spojené s tituly jako Samorost nebo Machinarium. Dorazí také Martin Klíma, zakladatel a výkonný producent studia Warhorse s titulem Kingdom Come: Deliverance nebo Marek Rosa, šéf Keen Software House, jehož hra Space Engineers s více než pěti miliony prodanými kusy letos také oslaví deset let od svého prvního uvedení na trh.

Game Developers Session Prague

Akci zahájí i premiéra výstavy Nekonečné vesmíry – České hry a jejich globální úspěch z dílny Českých center. Nový výstavní projekt představuje Česko jako respektovaného hráče na mezinárodním poli digitálních her a snaží se představit zahraničnímu publiku současnou českou hru v komplexní podobě. V průběhu roku 2024 pak poputuje prostřednictvím sítě Českých center také do Bulharska, Španělska, Velké Británie nebo do USA. Účastníci konference budou mít v rámci programu přístup i na workshopy a mnoho dalších doprovodných akcí.

GDS Prague je v mnoha ohledech unikátní. Pravidelně hostí více než 1000 herních vývojářů, producentů a novinářů, každý rok se účastní víc než 150 herních studií. Renomovaní řečníci se zabývají uměním, byznysem, designem, programováním a dalšími tématy a sdílejí své jedinečné zkušenosti, poskytují cenné rady a zapojují se do networkingových akcí. Celý event je skvělou příležitostí pro setkání celé komunity, ale i osvětou pro veřejnost,” doplňuje Pavel Renčín, marketingový ředitel mediálního domu Active Radio, který akci spolupořádá.

Vstupenky na GDS Prague jsou k dispozici v síti Ticketmaster.

Další články k tématu

Děti a technologie: Školy na to jdou pomalu, rodiče bývají pokrytci

Děti a technologie: Školy na to jdou pomalu, rodiče bývají pokrytci

Bez technologií by to v dnešní době nešlo a třeba studenti by se bez nich dnes jednoduše neobešli. Tým složený z Jiřího Zouňka, Kláry Záleské a Libora Juhaňáka, vědců z Masarykovy univerzity, se proto zaměřil na to, jakým způsobem náctiletí technologie využívají. Závěry výzkumu vědci publikovali v knize Život a vzdělávání digitálních náctiletých. Výzkumný tým mapoval využívání technologií …

Školy letos na IT technologie dostanou 1,2 miliardy

Školy letos na IT technologie dostanou 1,2 miliardy

České školy letos od ministerstva školství dostanou přibližně 1,2 miliardy korun na zakoupení digitálních učebních pomůcek a zapojení pokročilých IT technologií do výuky. Do roku 2024 pak resort plánuje do digitální vzdělanosti investovat celkem 4,3 miliardy korun. Cílem ministerstva je podpořit schopnost školáků využívat moderní technologie. Také chce modernizovat vybavení škol a vytvořit fond techniky. …

Přes 50 procent učitelů je pro umělou inteligenci ve školách

Přes 50 procent učitelů je pro umělou inteligenci ve školách

  Pro začlenění umělé inteligence (AI) do výuky se vyslovilo 56 procent učitelů. Vyplývá to ze studie Univerzity Palackého v Olomouci a společnosti Microsoft. Naopak 19 procent vyučujících si myslí, že AI do výuky nepatří. Vedoucí výzkumného týmu Kamil Kopecký však upozorňuje, že ačkoliv většina pedagogů je pro umělou inteligenci, pohled na ni má každý jiný. …