Česká filosofie na přelomu19. století a 20. století

  • Situace v Čechách ? Bachův absolutismus ? reakce na revoluční léta 1848–49 (policejní sledování, cenzura)
  • Filosofické myšlení se v Čechách tvořilo těžce.
  • Na univerzitách se vyučovala německá filosofie.
  • Za vlády Františka Josefa I. dochází k určitému uvolnění, začínají vznikat politické strany (Staročeši, Mladočeši, Česká strana lidová, Česká národně sociální strana apod.)

Bernard BOLZANO (1781–1848)

  • otec byl původně Ital, matka pocházela z pražské německé rodiny
  • vystudoval filosofii, teologii, matematiku
  • působil na pražské univerzitě; pro své názory byl zbaven místa
  • hlavní jeho přínos je v oblasti matematiky
  • nejvýznamnější filosofické dílo je „Vědosloví“(1837) – snaha vytvořit návod, jek užívat veškeré vědění pro pokrok společnosti; staví se kriticky ke kantovské tradici ve filosofii, usiluje o hledání objektivních (jistých) pravd
  • jeho sociální názory jsou uloženy v utopickém díle „O nejlepším státě“
  • Hlavními filosofickými směry u nás v této době jsou:

HERBASTISMUS Herbart=něm. fil. – zakladatel

  • střízlivý, racionalistický a mechanický pohled na skutečnost
  • zabývají se psychologií, pedagogikou, estetikou
  • kladně hodnotí rozvoj věd a podnikání
  • představitelé: František Exner, Josef Dastich

DARWINISMUS (evoluční Spencerova teorie)

  • opak herbatismu, důraz na aktivitu, sebezdokonalování člověka
  • sjednocování přírodních a společenských věd
  • představitelé: Miroslav Tyrš(zakladatel Sokola), František Krejčí

HEGELIÁNSTVÍ

Augustin Smetana (1814–1851)

  • jeden z nejvýznamnějších českých filosofů 19. st.
  • přednášel na UK Praha filosofii a teologii
  • byl největším propagátorem Hegelovy filosofie u nás
  • 1848 děkanem filosofic. fakulty UK (bojoval se studenty na barikádách, proto byl vyloučen z univerzity)
  • zabývá se filosofií dějin : je to boj dvou sil ?

POZEMSKOST proti BOŽSKOSTI spojuje je věda

  • náboženství láska
  • právo umění
  • německý živel slovanský živel
  • zvláštní úlohu v historickém hledání filosofické pravdy sehrají v budoucnosti Slované (jímž je vlastní umění a láska)
  • hlavní dílo: „Význam současného věku“

František PALACKÝ

  • souboj ducha a hmoty v dějinách
  • významný představitel našeho národního obrození

Iracionalistické proudy v české filosofii

Ladislav KLÍMA (1878–1928)

  • zaujímá v dějinách českého fil. myšlení poněkud zvláštní postavení
  • odmítal veškeré univerzitní filosofování
  • filosof-samouk; žil jako svobodný myslitel, bez stálého povolání, stýkal se s podsvětím, hýřil a pil, zanechal mnoho deníků se svou osobní výpovědí
  • odpůrce jakéhokoli racionálního vysvětlení podstaty tohoto světa
  • nejvyšší hodnotu viděl v aktivitě člověka, v jeho svobodné vůli
  • nejvíce na něho působil Schoppenhauer a Nietsche
  • pohrdá všemi hodnotami a vymoženostmi tradičního kulturního života, tak jako Nietsche boří i on veškeré „pozitivní“ hodnoty tzv. civilizovaného svě­ta
  • stává se tak jakýmsi prorokem věštícím budoucí tragedii společnosti, která věří vědeckému pokroku
  • Dílo: „Svět jako vědomí a nic; Vteřina a věčnost; Utrpení knížete Sternenhocha, Vlastní životopis LK“

Český pozitivismus

  • u nás se pozitivismus rozvíjí od 80.let 19.století
  • nejvýznamnější postavou českého pozitivismu je František KREJČÍ (1858–1934)
  • dalšími jsou Josef TVRDÝ –sociolog a filosof; Josef KRÁL – profesor filosofie (Brno)

zvláštní postavení v české filosofii zaujímá

Tomáš Garrigue MASARYK ( 1850–1937)

  • jako filosofa ho můžeme zařadit k českému pozitivismu, i když měl k němu jisté výhrady
  • především byl vynikajícím sociologem, politikem
  • narodil se v Hodoníně, studoval v Brně a ve Vídni
  • nejprve působil jako profesor filosofie a sociologie v Praze
  • později se dal na politickou dráhu (poslanec v rakouském parlamentu, pracoval v odboji proti Rakousku-Uhersku)
  • 1918–1935 prezident Československa
  • hlavními tématy jeho filosofie jsou otázky dějin, morálky a politiky; problém krize moderního člověka, etické otázky demokracie, náboženství, etika, marxismus a problémy společenského vý­voje
  • neztotožňoval se s pozitivismem A. Comta, ale byl přesvědčen o autoritě vědeckého poznání a podřizoval mu i další teoretické a praktické činnosti člověka; požadoval např., aby náboženství nebylo v rozporu s nároky vědy; soudil, že demokracie se musí opírat o vědecké poznání apod.
  • ve filosofii dějin vyšel T.G.M. z koncepce F. Palackého, avšak jinak ji interpretoval, dle něj je vůdčí ideou českých dějin náboženská otázka; české dějiny jsou poznamenány úsilím o čistší křesťanství
  • dílo: Sebevražda – sociologická analýza rozpadu osobnosti v souvislosti s vlivy společnosti

Česká otázka

Ideály humanitní

Moderní člověk a náboženství

Světová revoluce

Za správnost a původ studijních materiálů neručíme.