Vysoké školy a sociální sítě

13. 6. 2013 | Stojí za přečtení

Také se na Facebook a Twitter díváte každý den? Řada lidí má už dnes mezi přáteli své vyučující, propojuje se přes ně se svými spolužáky a sleduje dění na škole. Jaké možnosti školy na sociálních sítích nabízejí?

Brno vede

Na Facebooku má svůj profil snad každá česká vysoká škola. Uhodnete, která z nich má nejvíce fanoušků? Brněnská Masarykova univerzita – její stránku „lajkuje“ 13 494 lidí. Největší česká vysoká škola – Univerzita Karlova v Praze – má na téměř o tisíc fanoušků méně. Facebook využívají vysoké školy zejména k méně oficiální komunikaci se studenty a veřejností. Postují hlavně informace o různých akcích, soutěžích či novinkách. Jejich stránky jsou veřejné, může se na ně podívat kdokoliv a kdokoliv se k nim také může přidat. 

Sehnat výpisky, pomoct s bakalářkou

Vedle těchto oficiálních profilů jsou na Facebooku také skupiny jednotlivých oborů či fakult, dokonce i celých škol. Přístup do nich je většinou na pozvání, není tedy přístupný všem. Mezi veřejné, komukoliv přístupné skupiny patří například skupina VŠE v Praze nebo Univerzity Jana Amose Komenského. Na těchto skupinách si hlavně pomáhají studenti navzájem – sdílí výpisky z hodin, pomáhají si vzájemně s výzkumy k závěrečným pracím, informují se o neformálních setkáních a událostech.

Dozvíte se i to, co vědět nechcete

V poslední době se hlavně na Facebooku rozrostla všechna možná „Přiznání“, které má už snad každá škola. Studenti (ale i vyučující) tam mohou anonymně psát různé stížnosti, přání či příhody, které s akademickou půdou souvisí. Nutno podotknout, že s těmito zábavnými stránkami už nemají univerzity samotné nic společného. Jsou většinou, stejně jako oborové skupiny, iniciovány studenty. První Přiznání si na Facebooku založila ČVUT, stránka má v současnosti téměř 17 tisíc fanoušků. Nejvíce fanoušků na svých Přiznání má, stejně jako u škol samotných, Masarykova univerzita – jejich počet už přesáhl 18 tisíc. 

A co Twitter?

Twitter používají vysoké školy o poznání méně než Facebook. Většina škol a některé fakulty svůj Twitter sice mají, ale málokterá z nich jej aktivně užívá. Aktivní na Twitteru jsou zejména soukromé školy, například Metropolitní univerzita (@univerzitaMUP), ale i některé školy veřejné (Ostravská univerzita, @Ostravska_Uni). Pokud Twitter užívají, informují přes něj hlavně o zajímavých událostech, které se pro studenty chystají. Co se „univerzitních“ hashtagů týče, samozřejmě existují. Je však těžké je jednoznačně určit, neboť jeden hashtag má obvykle více významů (#uk může znamenat Univerzitu Karlovu, ale i anglickou zkratku pro Velkou Británii). Mezi ty téměř nezaměnitelné patří #cvut, #bakalarka či #majales.

Sociální sítě jsou tedy oblíbeným komunikačním kanálem nejen studentů, ale i jejich alma mater. Dozvíte se tam povětšinou o všem, co najdete i na webových stránkách školy, ale k tomu sociální sítě přidají něco navíc, ať už v podobě fotografií či polooficiálních událostí. Podívejte se na facebookový nebo twitterový účet své fakulty. Možná zjistíte, že pro studenty pořádá mnohem více akcí, než jste mysleli.

Zdroj fotografií: sxc.hu