Speciál O OBORECH: Mediální studia

8. 1. 2009 | O studijních oborech

„The Medium is the Message, „The Medium is the Mess Age, „The Medium is the Massage, „The Medium is the Mass Age," Herbert Marshall McLuhan.

Chcete porozumět tomuto citátu a dovědět se více o médiích? Potom je pro vás studium mediálních studií možná to pravé. Zda je tomu skutečně tak, vám pomůžeme určit v tomto článku. Pozn. Článek byl aktualizován 5. 12. 2009 (-kav-)

Náplň studia Mediální studia jsou v současnosti jedním z nejpopulárnějších studijních oborů v rámci humanitních věd. Mnohdy ale bývají zaměňována s žurnalistikou nebo marketingem, od nichž se ale liší zejména kladením důrazu na teorie médií a studiem metodologie pro analýzu médií. Jde o vysoce interdisciplinární obor, který spojuje sociální, humanitní i technické obory.

„Mediální studia – mediologie se pokoušejí reflektovat nejen vývoj mediální komunikace z pohledu terciárních médií (tzv. masová média, která umožňují oslovovat velké skupiny příjemců z centra – tisk, rozhlas, televize), ale i roli médií primárních (přirozený jazyk, nonverbální komunikace), sekundárních (technické prostředky umožňující překonávat časové a prostorové bariéry a usnadňující tak interpersonální komunikaci – telefon, telegraf), a kvartárních (tzv. síťová nebo digitální média, která kombinují možnosti předcházejících tří typů),“ píše se o oboru na stránkách Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity.

Předměty Cílem tohoto studia je poskytnout studentům vhled do teorie sociální a mediální komunikace, problematiky mediálních studií, postavení a fungování masových médií ve společnosti, o vazbách mezi médii a o vzájemných vztazích mezi médii a politickými subjekty. Mezi povinné předměty spadají: teorie komunikace, teorie žurnalistiky, dějiny médií a dějiny kultury, úvod do sociologie, úvod do politologie, úvod do sémiotiky, metodologie zkoumání médií, výzkum veřejného mínění, právní mediální problematika, národní identita a média apod.

Uplatnění absolventů • v analyticky zaměřených masmédiích, v nakladatelstvích a reklamních agenturách • v oblasti public relations, v tiskových odděleních, jako tiskoví mluvčí • jako mediální poradci v politických, státních i výrobních či obchodních organizacích • v ústavech a institucích zabývajících se výzkumem masmédií • masová média – media management • programová oddělení velkých médií (analýza chování publika, dramaturgie) • mediální kritika • školství (instituce podílející se na rozvoji mediální gramotnosti) • státní správa (komunikační a analytické odbory)

Kde lze mediální studia studovat BRNO Jako obor „Mediální studia a žurnalistika“ na Fakultě sociálních studií Masarykovy univerzity, přičemž na této fakultě si po prvním ročníku studenti volí jednu z následujících specializací: žurnalistika, mediální studia, digitální média. Studium je nabízeno v následujících formách:

  • Prezenční bakalářské studium dvouoborové (v kombinaci s dalšími obory FSS, FF a FSpS)
  • Kombinované bakalářské studium dvouoborové (v kombinaci s dalšími obory FSS)
  • Prezenční navazující magisterské studium jednooborové

http://medzur.fss.muni.cz/?…

PRAHA Jako obor „Mediální studia“ na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy.

  • Bakalářský studijní obor v kombinované formě studia
  • Navazující magisterský studijní obor

http://iksz.fsv.cuni.cz/IKSZ-32.html

OLOMOUC Jako magisterské navazující studium oboru mediální studia na Univerzitě Palackého. http://www.websmart.cz/…i_studia.asp

Zdroje: stránky jednotlivých fakult