Česká filozofie

  • nikdo z českých filosofů výrazně nepronikl do světové filosofie; snad pouze Komenský, Masaryk a Patočka měli v určité době vliv na vývoj evropského myšlení
  • z druhé strany -mnoho evropských myslitelů se narodilo,popř. žilo v Čechách (Sigmund Freud, E. Husserl, B. Bolzano)
  • to, že jsme nevstoupili do světového filosof.povědomí ovšem nijak nesnižuje význam české filosofie
  • čeští myslitelé ovlivňovali kulturu a myšlení českého národa, byli významnými osobnostmi naší historie
  • pro české filosofické myšlení je příznačná „nechuť“ k pěstování systematické(spe­kulativní) filosofie
  • většinou proto u nás nevzniká „čistá“ filosofie – častěji je spojena s jinými oblastmi duchovna – s uměním, náboženstvím, politikou, výchovou nebo speciálními vědami
  • českému myšlení je bližší NESPEKULATIVNÍ, spíše k směřující k praktickým úkolům způsob kladení otázek a hledání odpovědí na ně

Česká filosofie ve starší době

  • za zakladatele české filosofie je považován Tomáš Štítný ze Štítného (1333–1401)
  • předchůdce J. Husa
  • přispěl k vytvoření základního fondu české filosofické a náboženské terminologie
  • jednou z nejvýznamnějších osobností české historie i filosofie je:

Jan Hus (1371–1415)

  • představitel českého reformního hnutí
  • Mistr svobodných umění na pražské univerzitě (1409–1412 je rektorem UK Praha)
  • od r. 1402 kazatel v kapli Betlémské
  • za teoretický a praktický boj proti feudální církvi byl na kostnickém koncilu prohlášen za kacíře a 6.července 1415 upálen
  • navazuje na teologické a filosofické názory Johna Wicliffa, je realista, kritizuje světskou moc papeže
  • kritizuje bezbožné duchovenstvo a obecná úpadek mravů
  • kritizuje prodávání odpustků
  • jedinou autoritou je Husovi Písmo svaté, nevybízí ke vzpouře, ale k maximální poslušnosti Božího zákona
  • Hus sám ve svých projevech a spisech k revolučním akcím nevybízel, avšak jeho učení ovlivnilo další průběh událostí (doba husitská)
  • husitské hnutí ovlivňuje národní uvědomění v jeho odkazu i dnes
  • hlavní spis: „O církvi“

Petr Chelčický (1390–1460)

  • jeden z nejpřednějších myslitelů husitské doby a evropského reformačního hnutí vůbec
  • ve svých spisech a traktátech kritizuje feudální společnost, církev
  • dílo: O boji duchovním; O trojím lidu řeč; Síť víry
  • vynikajícím způsobem vyvrátil obecně uznávanou teorii trojího lidu (duchovní, rodová šlechta(pánové), nevolníci)
  • hájil požadavek společenské rovnosti (původní křesťanství = rovnost), zdůrazňuje potřebu mravní obrody společnosti
  • dostává se v období husitských válek do názorové opozice vůči husitskému hnutí důsledným odmítáním násilí a vzpoury (toto u něj vyzdvihuje např. Masaryk, Tolstoj)
  • argumenty proti násilí nachází v Novém zákoně
  • jeho názory ovlivnily vznik Jednoty bratrské

Jan Amos Komenský ( 1592–1670)

  • významný myslitel evropského nocvověku, vynikající filosof, pedagog
  • vystudoval na evangelikcké škole v Heidelbergu, vyučoval na bratrské škole v Přerově, od r.1618 duchovním správcem ve Fulneku
  • r.1628 byl nucen opustit vlast ( odešel do Lešna v Polsku)
  • 1641 – Anglie
  • 1642 –48 – Švédsko
  • 1648–54 Uhry, zbatek života v Amsterodamu
  • pohřben V Naardenu
  • filosoficky na něj působili: F. Bacon, M. Kusánský, E. Rotterdamský
  • Všeobecná porada o nápravě věcí lidských – hlavní filosofické dílo
  • tvrdil, že všechno zlo pochází z nevědomosti, snažil se vypracovat plán na rozvoj vzdělanosti lidstva = Pansofický plán
  • je hodnocen především jako vynikající pedagog a encyklopedista
  • zdůrazňuje harmonii celku, proto neodděluje filosofii od teologie (=pansofie, pan=vše; sofia = věda, moudrost; myšlenka ucelené soustavy veškerého možného lidského poznání)
  • všechna činnost poznávací, výchovná, politická aj. směřuje k jednomu cíli: „k opravě“ lidského života do podoby harmonující s poznaným světem a morálními hodnotami
  • dílo: Slovník českého jazyka; Velká didaktika; Všenáprava informatium školy mateřské;
  • Labyrint světa a ráj srdce = společenská studie a zároveň snaha nalézt pravdu o tomto světě
  • Komenskému se svět jeví absurdní a nelze v něm nalézt štěstí (labyrint světa); štěstí můžeme nalézt je n v sobě (ráj srdce)
  • Komenský byl silně věřící člověk, optimista i přesto, že prožil mnoho strádání
  • Hlavním přínosem Komenského je propagace pokojného řešení a překonávání všech rozporů náboženských, sociálních a politických, především převýchovou a osvětou člověka

Za správnost a původ studijních materiálů neručíme.