Psychologie čtenářů, vývoj čtenářských zájmů

Psychologie čtenáře:

Psychologie

  • v polovině 19. stol. se odštěpila od filozofie
  • zabývá se psychickými jevy jako je prožívání citů, poznání = vnitřní proces, který se na venek projevuje chováním, pohyby a řečí

dělí se:

  • obecná psychologie – studuje zákonitosti lidské psychiky, uplatňuje vývojové i srovnávací aspekty a aspekty biologické a společenské determinace psychiky
  • vývojová psychologie – zkoumá vývoj lidské psychiky od plodového období do stáří
  • srovnávací psychologie – studuje chování různých živočišných druhů a různé vývojové úrovně; označuje se také jako etologie; vymezuje chování zvířat v jejich přírodních životních podmínkách
  • biologická psychologie – zabývá se rozířeným a prohloubeným aspektem biologické dterminace psychiky
  • sociální psychologie – studuje podrobně sociální původ lidské psychiky zejména aspekty mezilidských vztahů
  • aplikovaná psychologie – zabývá se problémy jedince a patří sem klinická psychologie (psychodiagnostika, psychagogika, psychoterapie);zaměřuje se i na problémy společenských činností (pedagogická psychologie, lékařská, soudní, sportu, umění)
  • klinická psychologie – zkoumá psychiku jedince pomocí diagnostických metod jimiž se určují individuální vlastnosti a zvláštnosti konkrétního člověka
  • na základě tohoto existuje psychodiagnostika a psychagogika; určuje vhodný postup k léčení problémů psychopatologie – poruchy a choroby psychiky
  • má svoje dějiny, má vztah k biologii, sociologii, filozofii (přebírá především empirii = sbírání psychologických faktů přísně vědeckými metodami; metodologie = jak utřídit určitá fakta)
  • je terorie, která zahrnuje obecná fakta a směřuje k vytváření určitého základu
  • psychoterapie – součástí je biblioterapie – nezbytná spolupráce psychologa, lékaře a knihovníka = vhodný výběr četby = dostat pacienta do jiného prostředí (upravený pokoj, civilní oblečení knihovníka)

Čtenář:

  • existují různá hlediska chápání = osoba právě čtoucí (aktuálně čte) = osoba mající zájem o literární neliterární četbu (=technické výkresy, plány,…) = osoba vykazující čtenářský zájem – dále zájem rozvíjí (jako knihovníci)
  • potenciální čtenář – má možnost využívat knihovnu, ale nečiní tak (knihovníci se ho snaží získat)
  • dočasný čtenář – využívá služeb knihovny po určitou dobu (př. Nemocniční knihovna)
  • čtenářský zájem – zájem o tzv. Literární četbu (př. O beletrii) = komplexní vztah jedince k četbě, kterými vlastnosti je tento vztah určován a jaké zpětné účinky má na duševní vývoj člověka

Uživatel:

  •  je obecnější pojetí než čtenář = jedinec, který má zájem o informace poskytované knihovnami (křížovkáři – ptají se na různé informace)

Osobnosti zabývající se touto problematikou:

Nikolaj Alexejevič Rubakin – nejvýznamnějším teoretikem

  • zakladatel Bibliopsycholo­gického institutu
  • vliv četby na čtenáře

Helena Radlinská – žačka Rubakina

  • zakládá tzv. Varšavskou školu

Jiří Frey – vydává k psychologii čtenáře Čtenářský výzkum pražského dítěte

  • Čech

Otakar Chaloupka – rozvoj dětského čtenářství

Vladimír Smetáček

Rudolf Česňák

Čtenářské potřeby a zájmy a jejich vývoj:

informace = poznatek, který v určité míře redukuje stav neurčitosti (neznalosti) = poznatky, které potřebujeme k orientaci v životě (vidím mokré chodníky — vezmu si deštník)

orientování = zaměřena na jedince hned po narození (zklidnění dítěte, když slyší známý hlas)

Psychologická motivace četby:

zaujetí četbou umožňuje poznávání aktuálních a motivujících hodnot

body:

  1. zábava (čte to, co ho baví)
  2. poučení (často spojení s učením)
  3. únik od společenských problémů
  4. vzrušení (dobrodružná literatura)
  5. estetické dojmy (především poezie)
  6. potrvrzující účinky četby (příručky do školy)

Recepce díla:

= přijímání literárního hrdiny — identifikace s postavou

čtenář je ovlivněn filmovým zpracováním

vegetativní činnost = tlukot srdce, slzy, nervozita — nemůžeme ovlivnit

literární hrdina =  modelová postava, která u čtenáře vyvolává napodobení

  • ve vztahu čtenáře a lit. hrdiny se uplatňuje tzv. sociální učení
  • modelem nemusí být jen reálná osoba, ale může to být i osoba smyšlená
  • mechanismus účinku zajišťuje tzv. zástupné zpevňování (je předpokladem k učení — člověk dělá takovou práci, aby byl odměněn)
  • čtenář se snaží napodobit věci, které vedou k získání odměny
  • chování, které je potrestáno vyvolává u čtenáře tendenci vyhnout se mu (př. Lupič v bance byl potrestán)

Výzkum čtenářských zájmů:

jsou dány fáze, které bychom měli dodržovat

fáze:

  1. Stanovení cíle výzkumu
  2. Určení teoretické a pracovní hypotézy
  3. Volba metod výzkumu
  4. Předvýzkum
  5. Provedení vlastního výzkumu
  6. Zpracování výsledků z výzkumu
  7. Kontrola výsledků a srovnání s praxí
  8. Aplikace výsledků výzkumu v praxi
  9. Náměty pro další výzkum
  10. Publikování výsledků výzkumu

Přesná formulace výzkumu

  • musí být zdůvodněn a musíme provést bibliografickou přípravu a zjišťujeme, co bylo o dané problematice napsáno a seženeme si další literaturu (co nejvíce)
  • stanovíme místo a dobu výzkumu; stanovíme vzorek respondentů výzkumu (může být náhodný nebo cílený)

na základě dosavadních výzkumů na podkladě skutečností

  • teoretická – získává se na základě studia nebo literatury
  • pracovní – získává se na základě praxe nebo pozorování
  • výzkumem se potvrdí nebo vyvrátí

– patří sem: pozorování, rozhovor, anketa, dotazník, obsahová analýza, analýza statistické evidence četby a čtenářů – málo používaná

– prověření metodiky výzkumu na malém vzorku lidí (asi 10% ze zamýšleného počtu respondentů)

  • vzorek předvýzkumu – složením musí být podobný vlastnímu průzkumu,ale neměl by být totožný
  • do vlastního výzkumu ho již neřadíme
  • získáme přehled o časové náročnosti výzkumu, o srozumitelnosti otázek,zjistíme zda nám výzkum něco přinese

– výzkumu se účastní více lidí a musí s ním být seznámeni s hodnocením odpovědí

– vyřadíme chybně vyplněné dotazníky

  • provedeme třídění a kódování získaných materiálů
  • kvantitativní zpracování (formou celých čísel, procent, grafů, diagramů)
  • kvalitativní zpracování = rozbor získaných údajů; vztahy mezi

jednotlivými jevy; účelem je získání co nejúplnějších představ o zkoumaném jevu

– zjišťujeme shody a rozdíly našich výsledků a jných výzkumů

porovnáváme je v časových obdobích, v geografických podmínkách,hypotézu se skutečným stavem (potvrdit X vyvrátit)

– výsledky aplikujeme do praxe a snažíme se pomocí výsledků zlepšit stav věcí

  • nacházíme zde náměty pro další výzkum (nemusí být tak dlouhý)

– formou závěrečné zprávy (samostatně) – formou brožury nebo knihy

  • součást vědeckého, odborného časopisu
  • samostatná příloha
  • obsah : – úvod (zdůvodněn cíl výzkumu)
  • přehled dosavadních poznatků o zkoumané problematice
  • seznem literatury o problematice
  • metodické zkušenosti z vlastního výzkumu
  • popis vzorku a prostředí výzkumu
  • popis získaného materiálů a jeho rozbor
  • závěr výzkumu
  • nahrávky na opatření
  • bibliografie výzkumu (co jsme si nastudovali)
  • příloha (tabulky, grafy, použité formuláře), obrázky
  • zveřejnění (seženeme nakladatele, ISBN)

metody výzkumu: Pozorovnání

  • statistických jevů (př. Účelnost zařízení knihovny)
  • dynamických jevů (chování posluchačů při besedě)
  • klade vysoké nároky na pozoravoatele, najeho postřech a paměť

— zaznamenáváme do pozorovacího rchivu (musí tam být zapsáno,které jevy zkoumáme a způsob jeho ohodnocení)

  • můžeme použít technické pomůcky (skrytá kamera)
  • používáme kauzuální metodu (pozorujeme jednotlivé čtenáře,kteří potřebují naší pomoc), nebo genetickou metodu (sledování jednoho čtenáře dlouhodobě – několik let)

Rozhovor – volný – blíží se přirozené interakci

  • může se k jednotivým bodům vracet
  • musí být dobře promyšlen
  • neměli bychom otázky číst
  • pokud se dotazovaný chová nepřátelsky, omluvíme se a nebudeme se vnucovat a naléhat
  • řízený – otázky josu přesně vyzkoušeny a formulovány
  • podobá se dotazníku, s tím rozdílem, že otázky klade sám

výzkumný pracovník

  • výhoda : – odpovědi se mohou konkretizovat a můžeme se k nim vracet
  • uvádíme také údaje o identifikaci respondenta (věk, zaměstnání, vzdělání)

Dotazník – využijeme, jestliže chceme zjistit relativně lehké údaje od velkého počtu respondentů

  • výhoda – respondent si může promyslet odověď
  • důležitý je I způsob rozdání (zaslání poštou, osobně – je lepší)
  • nesmíme zapomenout na úvodní list, kde oslovíme, sdělíme cíl a smysl výzkumu, poděkujeme za čas vyplnění dotazníku
  • důležitá je příprava při tvorbě otázek
  • otázky — otevřené (volně se odpovídá)

— uzavřené (volí se jedna z možností)

  • někdy je vhodné uzavřené otázky doplnit o otevřené
  • volíme přechod mezi uzavřenými a otevřenými = polouzavřené
  • dbáme na grafickou úpravu, přehlednost, úhlednost — na místo, kde zaznamenáváme číst kódy — zpracování
  • identifikační otázky můžeme klást na začátku nebo na konci
  • klademe kontrolní otázky, kterými ověřujeme správnost odpovědí

Anketa – slouží k získávání kvantitativních dat od velkého počtu lidí

  • většinou klade jednu nebo dvě otázky širšího rozsahu
  • odpovědi josu písemné bez dalšího usměrňování
  • je vhodná jako úvod pro další výzkum
  • jednoduché zpracování ankety
  • záleží na rodávání lístků
  • zajišťujeme anonymitu (jako u dotazníku)

Obsahová analýza – zabývá se rozborem bosahu bez ohledu na to, jakými prostředky je vyjádřen (slovem, hudbu, obrazem)

  • zabývá se otázkou: “Co se sděluje?”
  • používá se v literární vědě, jazykovědě, sociologii, sociální psychologii, žurnalistice, informatice, knihovnictví
  • použití v trendových studiích (zabývají se změnamiv čase)
  • nepotřebujeme čtenáře (je to práce s textem)

Za správnost a původ studijních materiálů neručíme.