Češi nemají rovný přístup ke vzdělání

24. 11. 2003 | Aktuality

Publikace Institutu pro sociální a ekonomické analýzy (ISEA) uvádí, že vzdělávací systém v České republice je selektivní a neúměrně zvýhodňuje některé skupiny dětí. Projevuje se to hlavně v přístupu k vysokoškolskému vzdělání.

Publikace Institutu pro sociální a ekonomické analýzy (ISEA) uvádí, že vzdělávací systém v České republice je selektivní a neúměrně zvýhodňuje některé skupiny dětí. Projevuje se to hlavně v přístupu k vysokoškolskému vzdělání. „Nerovnosti v šancích na vyšší vzdělání jsou u nás jedny z nejvyšších v rámci zemí OECD. Celý systém vzdělávání v Česku je třeba reformovat,“ uvedl Petr Matějů, jeden ze zakladatelů institutu.

Chyby vzdělávacího systému jsou prý už v základním školství a v existenci víceletých gymnázií. Ta podle autorů publikace vytvářejí dobrý start pro pozdější vysokoškolská studia, jenže jen pro elity, pro děti od malička motivované k vyššímu vzdělání.

Jak uvedla Jana Straková, která spolu se sociologem Petrem Matějů sborník editovala: „Cílem publikace bylo otevřít problém, upozornit na něj. Nenabízíme žádné ucelené řešení. Na to bude prostor později, snad v další publikaci.“

Ve sborníku však najdeme alespoň naznačení cesty k nápravě. Radim Valenčík se zamýšlí nad refomou vysokého školství, kterému by pomohlo placení školného. Podle Valenčíka by mohlo být školné placeno až po skončení studia ve výši tří až pěti % z platu absolventa po dobu např. deseti let. Peníze by šly jeho mateřské vysoké škole, což by zároveň pro školy byla dobrá motivace pro hledání uplatnění svým studentům.

Institut pro sociální a ekonomické analýzy (ISEA) vznikl v roce 2002. Mezi jeho členy najdeme odborníky především ze sociologie a ekonomie. Společně se snaží prostřednictvím nezávislých výzkumů informovat veřejnost a politickou reprezentaci o palčivých problémech. Vedle vzdělávacího systému, vysokoškolského především, věnuje pozornost tématům jako např. penzijní reforma nebo český kapitalismus. Předsedou institutu je sociolog Petr Matějů.