Češi nemají rovný přístup ke vzdělání
Publikace Institutu pro sociální a ekonomické analýzy (ISEA) uvádí, že vzdělávací systém v České republice je selektivní a neúměrně zvýhodňuje některé skupiny dětí. Projevuje se to hlavně v přístupu k vysokoškolskému vzdělání.
Publikace Institutu pro sociální a ekonomické analýzy (ISEA) uvádí, že vzdělávací systém v České republice je selektivní a neúměrně zvýhodňuje některé skupiny dětí. Projevuje se to hlavně v přístupu k vysokoškolskému vzdělání. „Nerovnosti v šancích na vyšší vzdělání jsou u nás jedny z nejvyšších v rámci zemí OECD. Celý systém vzdělávání v Česku je třeba reformovat,“ uvedl Petr Matějů, jeden ze zakladatelů institutu.
Chyby vzdělávacího systému jsou prý už v základním školství a v existenci víceletých gymnázií. Ta podle autorů publikace vytvářejí dobrý start pro pozdější vysokoškolská studia, jenže jen pro elity, pro děti od malička motivované k vyššímu vzdělání.
Jak uvedla Jana Straková, která spolu se sociologem Petrem Matějů sborník editovala: „Cílem publikace bylo otevřít problém, upozornit na něj. Nenabízíme žádné ucelené řešení. Na to bude prostor později, snad v další publikaci.“
Ve sborníku však najdeme alespoň naznačení cesty k nápravě. Radim Valenčík se zamýšlí nad refomou vysokého školství, kterému by pomohlo placení školného. Podle Valenčíka by mohlo být školné placeno až po skončení studia ve výši tří až pěti % z platu absolventa po dobu např. deseti let. Peníze by šly jeho mateřské vysoké škole, což by zároveň pro školy byla dobrá motivace pro hledání uplatnění svým studentům.
Aktuální přehled studia pro rok 2024/2025:
Nevíte, co studovat? Za 5 minut to zjistíte! Spustit test
Institut pro sociální a ekonomické analýzy (ISEA) vznikl v roce 2002. Mezi jeho členy najdeme odborníky především ze sociologie a ekonomie. Společně se snaží prostřednictvím nezávislých výzkumů informovat veřejnost a politickou reprezentaci o palčivých problémech. Vedle vzdělávacího systému, vysokoškolského především, věnuje pozornost tématům jako např. penzijní reforma nebo český kapitalismus. Předsedou institutu je sociolog Petr Matějů.