"Z Academy" - šance na zahraniční praxi v marketingu

25. 7. 2013 | Studium v zahraničí

„Nedostatek praxe. Málo referencí v životopise. Zkušenosti z oboru chybí.“ Setkali jste se už s takovými důvody při hledání práce? Studenti obchodu a marketingu je znají relativně dobře, praxe je totiž jedním z mnoha požadavků, díky kterému si firmy vybírají své budoucí zaměstnance. A nejen mezi absolventy, ale i stávajícími studenty.

Od roku 2009 ale v zahraničí existuje možnost, jak takové zkušenosti získat. Reklamní společnosti Wunderman a Young & Rubicam založily Z Academy, která studentům umožňuje získat praxi na mezinárodním poli. Česká republika se k programu Z Academy připojila v roce 2011 a to skrze agenturu Wunderman.

Co je Z Academy?
Celý projekt vznikl s rozvojem nových technologií, na které museli brzy přistoupit i marketingové agentury. Jejich tehdejší zaměstnanci však neměli na studování technologického vývoje čas a někdy ani kapacity, a tak se vedení obrátilo na vysoké školy, kde se začalo oslovovat mladé talenty. Postupně vznikl celý koncept, do kterého je v současnosti zapojena za Českou republiku pouze Filozofická fakulta Univerzity Karlovy se svým oborem Studia nových médií.

“Aktuálně jednáme také s Vysokou školou ekonomickou, s oborem Multimédia v ekonomické praxi, tvrdí Michal Popelář z vedení české společnosti Wunderman Interactive.

Popelář tvrdí, že jejich společnost oslovila také Matematicko-fyzikální fakultu na Karlově univerzitě nebo ČVUT, ale žádný z oborů neměl o program zájem. „Problém je v tom, že neexistuje reálná možnost, jak studenty konkrétních oborů oslovit – je to byrokraticky náročný proces a klasické nástěnky už studenti nečtou. Se studenty z Filozofické fakulty jsme se nakonec sešli v hospodě,“ dodává s úsměvem. Na druhou stranu přiznává, že jistou formu spolupráce by také mohly zprostředkovat studentské spolky, ve kterých se sdružují lidé, kteří mají o aktivní studium a praxi zájem.

Celosvětově jsou do Z Academy zapojeny univerzity a vysoké školy z Evropy, Ameriky i Asie. Jejich přehled najdete zde.

Jak to funguje
Hlavní princip celé organizace je v tom, že zprostředkovává studentům práci v lokálních pobočkách agentury po celém světě. Nenabízí tedy práci v dané zemi, ale v zahraničí. Ta ale přináší (kromě vylepšení jazyka) nový pohled na věc a nové pracovní zkušenosti. Konkrétně v marketingu a v oblasti reklamních agentur se Češi mnohdy ze zahraničí učí, praxe z Británie je pak tedy logicky po návratu domů k nezaplacení.

Společnost nabízí práci na 3 až 6 měsíců, za kterou pak studenti dostávají normální plat. Ten se liší podle místa, kam nakonec vyjedete, měl by ovšem pokrýt základní výdaje.

Kromě spolupráce s lidmi z agentur, kteří studentům předávají své znalosti, se společnost snaží účastníky zapojit maximálně do práce s jednotlivými klienty. Především tento faktor hodnotí absolventi praxe jako nejpřínosnější. Podle jejich slov by se k takové práci normálně nedostali. A o jakou práci se jedná?

„Většinou přijímáme studenty na pozice analytiků, user experience a práci s daty. Takové pozice jsou u nás hodně žádané, především také proto, že se na českých školách moc nevyučují,“ myslí si Popelář.

Podobnou výchovu talentů nabízí i jiné společnosti, například reklamní agentura Ogilvy vychovává a školí mladé lidi v oblasti online a digitální komunikace.

Fotografie: shutterstock