Vztahy žáků a učitelů nejsou nijak růžové:

28. 3. 2004 | Aktuality

Vyplývá to z ankety MF DNES, vyhodnocené ke Dni učitelů, během níž bylo osloveno 999 žáků a učňů a 274 pedagogů. Žákům na učitelích nejvíce vadí, že neumějí látku podat zajímavě (19% žáků), učí nepotřebné věci (39%) a při hodnocení i jinak protežují své oblíbence na úkor ostatních (38%).

Vyplývá to z ankety MF DNES, vyhodnocené ke Dni učitelů, během níž bylo osloveno 999 žáků a učňů a 274 pedagogů. Žákům na učitelích nejvíce vadí, že neumějí látku podat zajímavě (19% žáků), učí nepotřebné věci (39%) a při hodnocení i jinak protežují své oblíbence na úkor ostatních (38%). Kantoři prý nemají smysl pro humor, nerozumí mladé generaci a zakazují svým studentům mobily, které sami používají. Pokud si na někoho zasednou, ponižují ho.

Žáci však zároveň připouštějí, že práce pedagoga je náročná a špatně placená, tudíž by ji nechtělo vykonávat skoro devadesát procent z nich. V žebříčku oblíbenosti učitelů se pak na nejvyšších příčkách umístili tělocvikáři, následovali matematikáři, dějepisáři, zeměpisáři a na posledním místě angličtináři.

Výhrady panují také na druhé straně barikády. Učitelé (80%) považují své svěřence za stále více agresivní. Přičítají to rostoucímu nezájmu ze strany rodičů. Podle učitelů nemají na děti čas a kompenzují to penězi. Problémemy mívají také žáci, pocházející z neúplných rodin. Podle Jana Podešvy, ředitele osmiletého gymnázia v Chodovické ulici v Praze, nejsou tyto děti vedené k respektování autorit. Když pak nastoupí do školy, musí je tomu naučit právě učitel.

Známy jsou rovněž případy, kdy rodiče své potomky kryjí. Běžně jim píšou omluvenky, zatímco děti chodí třeba na brigády. I když výsledky ankety napovídají, že na vztazích učitel, žák, ale i rodič by se mělo změnit mnohé, stále ještě existuje dost žáků a učitelů, kteří si rozumí. Důkazem budiž volba nejoblíbenějšího učitele v soutěži Zlatý Ámos 2004, které se letos zúčastnilo celkem 34 učitelů. Do soutěže je přitom mohli nominovat pouze žáci a svůj návrh museli podpořit stovkou podpisů. Dětskou i odbornou porotou byl nakonec zvolen Jiří Luka z pražské Základní školy Mendíků.

Zdroj: iDNES a www.radiodomino.cz/amos_11roc.htm
-hrom-