Rady současných studentů - jak zvládat praxi při studiu?

Má přednost spíš práce nebo škola? Toto dilema řeší většina vysokoškoláků. A rozseknout jej často není jednoduché. Proč většina studentů při škole pracuje? A jaké výhody a nevýhody tento trend přináší? Ptali jsme se tří studentek různých oborů. 

Veronika (23), studentka 3. ročníku Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze, obor AJ a ZSV, pracuje jako soukromá lektorka anglického jazyka
Když Veronika před třemi lety nastoupila na vysokou školu, pracovala jako recepční v jedné pražské firmě. „Na současnou pozici soukromé lektorky mě doporučila moje učitelka angličtiny z gymnázia. Její kamarádka zrovna sháněla kolegyni, protože plánovala odchod na mateřskou dovolenou.“ Práci přijala hlavně protože studium bylo zatím hlavně o teorii. „Jediná zmínka o praxi je u nás v předmětu Didaktika. Teoretické znalosti jsou sice fajn, ale pro pozdější zaměstnání v oboru bez praxe těžko uchopitelné.“
Skloubit práci se školou dá Veronice často zabrat. „Občas odejdu z hodiny dřív. Náročná je hlavně domácí příprava na jednotlivé lekce. Na druhou stranu se při tom setkám i s prospěšnými věcmi, které pak uplatním ve škole – například s novou slovní zásobou,“ vysvětluje Veronika a přiznává, že během akademického roku je toho na ni opravdu hodně. „Člověk by se potřeboval roztrojit, aby zvládnul, co má, a psychicky se nezhroutil. Asi je důležité si čas od času připomenout, že nejde o život, a snažit se zkrátka odvést tu nejlepší práci, jaké jsme za daných okolností schopni.“

Nicola (23), studentka 1. ročníku Filozoficko-přírodovědecké fakulty Slezské univerzity v Opavě, obor Filmové, televizní a fotografické umění a nová média (kombinovaná forma), pracuje jako produktová fotografka
Nicola v loňském roce absolvovala obor Reklamní fotografie na VOŠ Orange Factory v Praze a rozhodla se ve studiích pokračovat, aby získala bakalářský titul. Přes léto si přivydělávala jako noční recepční v hotelu. Přednedávnem však úspěšně prošla výběrovým řízením na pozici produktové fotografky v jedné pražské firmě. „Je to ideální nejen pro načerpání zkušeností v oboru, ale i pro získání referencí a důležitých kontaktů,“ popisuje výhody Nicola. Svůj čas dokáže pohodlně rozložit mezi zaměstnání a studium i díky profesorům, kteří své žáky v práci v oboru podporují.  „Praktické zkušenosti z pracovních dní můžeme použít na školní projekty. V tom vidím velké plus.“ Také Nicola však zažila stresové období, kdy během prezenčního studia na VOŠ kombinovala denní a noční směny hned ve dvou zaměstnáních. „Přežila jsem!“ směje se teď při vzpomínkách na loňský rok. „Kolegům bych v tomto případě doporučila hodně kávy, litry energy drinků, balíky sladkostí a dostatečnou psychickou přípravu na absenci spánku i společenského života.“

Kateřina (22), studentka 4. ročníku Právnické fakulty Univerzity Karlovy v Praze, obor Právo
pracuje jako paralegal v Advokátní kanceláři Kubištová & Co., v.o.s.
Pro Kateřinu je zaměstnání v oboru téměř nutností. „Mnohé advokátní kanceláře požadují minimálně rok praxe v oblasti práva už u studentů. S tím počítají i naši vyučující – vždyť sami vědí, jak to v „branži“ chodí. Neradi ale slýchají nějaké výmluvy na nesplnění studijních povinností kvůli práci,“ popisuje Kateřina. Současnou práci získala na doporučení spolužáka, který se za ni zaručil. Přijímací pohovor už pak byl jen pouhou formalitou. Na svém zaměstnání oceňuje především možnost zjistit, jak advokátní kancelář funguje v praxi. „Překvapuje mě třeba, kolik je kolem všeho administrativy. Ale myslím, že každá zkušenost, byť i negativní, je cenná.“
Na právnické fakultě si studenti sami sestavují rozvrh, tudíž není obtížné věnovat se současně brigádě a školním povinnostem. „U nás na škole se navíc studenti – včetně mě – učí téměř jen o zkouškovém období,“ prozrazuje Kateřina. „Sama každé zkouškové šílím a nadávám si, že jsem se nepřipravovala přůběžně. Ale myslím, že skloubení brigády a školy hodně závisí na tom, jak je člověk pečlivý a jak si dokáže ujasnit priority.“

 

Autorka: Nikola Staňková


kavanluc@gmail.com

Další články k tématu

Stínování manažerů: Naučit se vyhrávat sám nad sebou

Stínování manažerů: Naučit se vyhrávat sám nad sebou

Projekt Stínování manažerů je unikátní příležitost pro studenty vysoké školy Newton College vyzkoušet si několik dní po boku úspěšného podnikatele či top manažera. Účastnit se příprav i samotných obchodních jednání, hledat společně obchodní příležitosti. Jedním z těchto manažerů je například Martin Hrdý, předseda představenstva fondu Proud & Partners Investment, který obhospodařuje sto milionů korun investic. …

číst více
Studenti na školách mají málo praxe, myslí si Češi

Studenti na školách mají málo praxe, myslí si Češi

Podle devíti z deseti Čechů nemají mladí lidé před vstupem na trh práce dostatek praxe. Zjistil to průzkum agentury Ipsos, který proběhl v rámci diskuze Vzdělané Česko. Odborníci v oblasti školství za příčinu považují nedostatečnou komunikaci mezi školami a firmami. „Chybí (nám) styčné místo pro kultivovanou debatu škol se zaměstnavateli. Za zásadní považuji hledání nastavení systému, vytváření vazeb …

číst více