EDUin: Ministr Dobeš při vyhodnocování maturity ignoruje kritické hlasy

24. 6. 2011 | Aktuality

SpolečnostEDUin, zabývající se soustavně koncepcí vzdělávání v České republice, shromáždila jedenáct hlavních problémů nové státní maturity. Podle organizace proti nízké kvalitě státní maturity protestuje již 12 500 studentů a pedagogů.

Během tiskové konference MŠMT (o které jsme vás informovali v tomto článku), která hodnotila výsledky státní maturity, podle společnosti EDUin ministr školství zcela opomenul zmínit kritické hlasy a petici maturantů proti nekvalitní maturitě a z jedenácti zásadních pochybení státní maturity zmínil jen tři.

Za problémy a chyby prvního ročníku nové státní maturity lze podle iniciativy EDUin považovat:

  • Přílišnou délku maturitní zkoušky, od dubna do června. Tento argument uznává i ministr a chce připravit organizační změny.
  • Vysokou organizační náročnost a vysoké nároky na učitele. Tady se o změnách také hovoří, ale není zatím jasné, co přesně budou znamenat a jestli opravdu sníží nesmyslnou zátěž škol.
  • Vysoké náklady bez zvýšení kvality zkoušky. Poměr cena/výkon je u této zkoušky velmi nevýhodný. Že slabí žáci jsou i na odborných školách, to jsme věděli i předtím a které to konkrétně jsou, se dá zjistit levněji.
  • Faktické snížení úrovně maturity. Aplikací jednotné zkoušky na celou velmi rozmanitou strukturu středních škol došlo na těch kvalitnějších k degradaci úrovně maturity.
  • Neobjektivita a nesrovnatelnost. Původní snaha o větší objektivnost byla nakonec opuštěna kromě jiného z finančních důvodů, takže výsledná maturita byla pro mnohé školy horší, stejně subjektivní, jen dražší, delší a organizačně náročnější. Míra srovnatelnosti je problematická (dvě úrovně, různé zkoušky), ale reálně ji lze posoudit až po zveřejnění všech výsledků
  • Pozdní zveřejnění výsledků maturit, které komplikuje studentům přijímačky na VŠ. Uznává i ministr a připravuje změnu.
  • Chybná a nejednoznačná zadání v maturitních testech. Tady naopak ministr odmítá jakékoli pochybení (s výjimkou čtyř úloh). Jeden z velkých problémů. Zvláště pro neochotu Cermatu k diskusi.
  • Problematické zadání písemné práce z češtiny. Problém, který unikl veřejné pozornosti, ale často ho připomínají právě učitelé.
  • Snaha utajit testová zadání a správné výsledky. Ústupek ministerstva, které testy zveřejní až v červenci, neřeší problém. To je pro studenty pozdě.
  • Současný postup znemožňuje studentům podat v předepsané lhůtě kvalifikovanou stížnost na výsledky maturity. Tady lze jen odhadovat, jestli to je či není záměr Cermatu.
  • Důsledkem takto pojaté maturity by byla degradace vyučování. Poslední, ale zásadní argument. I kvalitní maturita aplikovaná touto formou je silnější nástroj ovlivňující obsah vyučování, než všechny rámcové a školní vzdělávací programy. To je celosvětová zkušenost. Naše maturita navíc kvalitní opravdu není a ministr a Cermat to odmítají vnímat.

Že tyto výhrady nejsou jen názorem EDUin, dokládá souhrn připomínek studentů a pedagogů na stránkách maturantiproti.cz a dva odborné posudky, které připravili odborníci oslovení EDUin.

Zdroj: tisková zpráva společnosti EDUin