Baroko

(melodicko-harmonický sloh)

  • mohutnost
  • v KM chrám Sv. Jana Køitele
  • vzniklo v 17. stol. v Itálii
  • kladlo dùraz na hlavní melodii (na text) a ostatní hlasy tvořily doprovody

FLORENTSKÁ CAMERATA – skupina umělců (básníci, hudebníci, vědci), tato skupina nesouhlasila s renezanční hudbou (všechny hlasy rovnocené, 24,36-ti hlasé; a nebylo rozumìt textu), chtìjí novou hudbu:

na 1. místě stojí TEXT

na 2. místě stojí RYTMUS

na 3. místě stojí TÓN

  1. – zpívá se, někdy až „přednáší“, melodie na 1 tónu ⇒ RECITATIV, děj se posunuje dopředu
  2. – zpívá se překrásná melodie, náročná, jednoduchý text ⇒ ÁRIE

Ranné baroko

Itálie: Claudio Monteverdi – zakladatel opery

Girolamo Frescobaldi – varhanní virtuos

Německo: Heinrich Schülz

Vrcholné baroko

Itálie: Alessantro Scarlatti

Německo: Heinrich Ignaz franz Biber

  • rakouský skladatel narozen v severních Čechách, působil v KM před Vejvanovským

Georg Fridrich Händel

Johann Sebastian Bach

Claudio Monteverdi

(1567–1643)

  • ital
  • skládal od 15-ti let
  • zpěvák, houslista, kapelník, skladatel na dvoře mantovského vévody Vincenza z Gonzagy, pro něhož zkomponoval v r. 1608 operu Orfeo: 1 opera v dějinách evropské hudby, založená na principech hudebně-dramatických
  • chtěl zrovnoprávnit všechny hlasy, aby byly všechny srozumitelné (to v renesanci nebylo)

Vynikl ve 3 oborech: 1. opera

2. madrigal

3. duchovní tvorba

  1. – krom Orfea napsal Ariadnu (z ní se dochovala jediná árie „Ariadnin nářek“)
  2. – za 50 let napsal 8 knih madrigalů (postupně je zdokonaloval po str. technické a rytmické)

madrigal = světský protějšek duchovního motetta, je to vážná skladba, psaná lyrické a zejména milostné texty, teprve v 16. stol. se madrigal zpíval

  1. – z duchovní tvorby to byly různé mše a nešpory

Georg Friedrich Händel

(1685–1759)

  • hudebně nadaný již od mládí, otec si přál aby byl právník
  • hodně cestoval (Itálie, Anglie)
  • napsal celkem 44 oper, ale neměly úspěch, postupně upadaly v zapomnění, některé byly obnoveny až v současné době.
  • na rozdíl od Bacha měl zpěvnou melodii
  • vynikl v ORATORIUM (celkem 17)
  • má duchovní charakter
  • oratorium = modlitebna, místnost, kde se skladby původně prováděly
  • kladen důraz na sbory
  • široce vypracované partie se střídají se sólovými, bohatý orchestrální doprovod

„Mesiáš“, „Juda Makabejský“, „Izrael v Egyptě“

orchestrální tvorba

  • vynikla hudební tvorby Concerta grosso
  • koncerty pro sólové nástroje
  • nejznámější dílo „Vodní hudba“, komponované pro anglického krále
  • „Hudba k ohňostroji“

Johann Sebastian Bach

(1685–1750)

  • němec
  • patří mezi největší postavy světových dějin. Jeho život byl velmi prostý, narodil se v r. 1685 v Eisenacku, otec byl městský a dvorní hudebník. V 10-ti letech osiřel, musel se sám vzdělávat. Nejprve byl houslista, pak varhaník v různých německých městech. Zemřel v Lipsku, tam také nejdéle působil jako kapelník.
  • 2 manželství ⇒ 20 dětí – nadaní- nejvíce:

Carl Philipps Emanuel B., Wilhelm Friedemann B.,

Johann Christian B., Johann Christoph B.

polyfonie = vícehlas, všechny hlasy mají melodickou a rytmickou samostatnost

terasovitá dynamika = střídání kontrastní dynamiky

dílo:

  1. varhanní tvorba
  • varhany, nejoblíbenější nástroj, vynikal improvizačními schopnostmi
  • z protestantského chorálu (byl protestantské výry) vycházejí Chorální předehry. Z dalších děl dále: Fuggy, fantazie, varhaní sonáty, …
  • ze všech skladeb je nejkrásnější dílo: Toccata a Fuga d moll

fuga = má 1 téma a až 4 nebo i více hlasů, stejné téma se vždy využívalo jinak, je to sice instrumentální hud. forma, ale je používána i ve vokální tvorbě

má tři části: Expozice – prochází téma hl. idominantní tóninou

Provedení – prochází spíše vzdálenějšími tóninami

Těsna (stretta) – téma je v hl. tónině a nastupuje v hlasech za sebou tak těsně, jak jen to je možné

Coda – závěr, zklidní se k závěrečnému akordu

  1. klavírní tvorba

Temperovaný klavír

  • obsahuje 2 řady po 24 preludiích a fugách
  • ve všech dur i moll tóninách

Malá preludia a fughetty

Knížka skladeb pro Annu Mag. Bachovou

Německé, anglické a francouzské suity

Chromatická fantasie a Fuga d moll

  • nejvýznamnější klavírní dílo
  1. Komorní tvorba
  • sonáty (pro různé nástroje)
  1. Orchestrální tvorba
  • koncerty pro různé hudební nástroje

Velmi známé: Braniborské koncerty

pro housle: Koncert pro 2 housle d moll

  1. Vokálně – instrumentální tvorba

Kantáty, oratoria (Vánoční, Velikonoční), pašije – Janovy a Matoušovy

Slavnostní mše h moll

  • největší mešní skladba světové literatury
  • pro sólo, sbor, varhany, orchestr, sólové nástroje
  • nejhezčí části:GLORIA A CREDO

Antonio Vivaldi

  • mistrem hudební formy concerto grosso
  • podstatou této hudební formy je, že stojí proti sobě 2 skupiny concertino

(3 hráči) x celý orchestr (houslové obsazení) = tutti

Typickým příkladem concerta grossa je: Čtvero ročních dob

Z obrovského množství děl se dochovalo pouze 72 koncertů. Formu koncertu ustálil do 3 vět (rychle – pomalu – rychle). Pak koncerty pro nejrůznější smyčcové a dechové nástroje.

Za správnost a původ studijních materiálů neručíme.