Anketa: Jak na ústní část maturity?

4. 5. 2011 | Rady maturantům

Již zanedlouho čeká současné studenty posledních ročníků středních škol takzvaná státní maturita. Ale i ta má ústní část a tak jsme se zeptali osmi loňských maturantů na tipy, jak co nejlépe uspět. Téměř všichni doporučují především systematickou přípravu, sebevědomí a úsměv na rtech. A nebát se učitelů – většina z nich je prý hodná a snaží se maturantům pomáhat.

Otázky:

  1. Kde jsi maturoval(a)?
  2. Z čeho jsi maturoval(a)?
  3. Kdy je podle Tebe ideální začít s přípravou?
  4. Na co by si měli maturanti podle Tebe dát při přípravě pozor?
  5. A na co si dát pozor při samotné zkoušce?
  6. Je něco, co bys teď ze zpětného pohledu udělal(a) loni jinak? Nebo naopak nějaký Tvůj postup, který bys všem doporučil(a)?

Matúš Varga

matus-varga.jpg
  1. Gymnázium Budějovická, Praha
  2. Český jazyk, Matematika, Anglický jazyk, Německý jazyk
  3. Doporučoval bych mít vypracované všechny maturitní otázky ještě před „svaťákem“. Já osobně jsem maturoval z dvou cizích jazyků, které jsem relativně slušně ovládal, tudíž jsem jim nevěnoval skoro žádný čas. Matematiku jsem si jen během jednoho dne zopakoval a celý Svatý týden jsem věnoval učení češtiny. Pokud se však student musí učit všechny čtyři předměty, tak bych určitě doporučoval začít dříve.
  4. Rozhodně byste neměli zapomenout být důslední, nevynechat žádnou otázku a nedoufat, že si ji nevytáhnete.
  5. Studenti by se měli snažit předvést během zkoušky vše, co umí. Vystupovat sebevědomě dělá určitě lepší dojem na zkoušející než se celou dobu dívat do země a něco nevýrazně mumlat.
  6. Vypracování maturitních otázek bych věnoval více času. U předmětů, kde je to možné, bych si vyzkoušel každou maturitní otázku nanečisto, tj. vedl bych několika minutový monolog na téma dané otázky, abych částečně simuloval opravdovou zkoušku.

Jitka Pecháčková

  1. Gymnázium F.X. Šaldy, Liberec
  2. Český jazyk, Anglický jazyk, Francouzský jazyk, Matematika
  3. Ideální je si během maturitního roku vypracovat vlastní otázky, to ale dělá málokdo. Když si seženete někoho ze starších ročníků, kdo odmaturoval výborně a je ochoten Vám poskytnout své otázky, ušetří Vám to spoustu práce. Během školního roku všichni vyučující své maturanty z otázek průběžně zkouší. To je ten nejlepší trénink a příprava, kterou vůbec můžete mít. Pamatujte si, na co se při zkoušení dotazují, protože stejné otázky pokládají i u maturity. Pokud budete takhle poctiví, s vlastní domácí přípravou a opakováním otázek stačí začít asi měsíc před maturitou. Vložit se do učení naplno mi stačilo až dva týdny před maturitou, kdy jsem poslední týden před „svaťákem“ už do školy skoro nechodila a radši jsem se připravovala na zkoušku.
  4. Nejlepší způsob přípravy je podle mne ten, když se snažíte nahlas někomu téma povídat, jako při zkoušce.
  5. Při samotné zkoušce je důležité, abyste se cítili dobře. Dost záleží i na volbě vhodného oblečení, kupte si tedy něco pěkného a zároveň pohodlného. Při zkoušení se pořád usmívejte, buďte veselí, zasmějte se i nahlas, když Vás něco pobaví, zažertujte a hlavně nebrečte (k tomu není ani důvod)!
  6. Možná bych se pokusila méně se stresovat a užít si poslední chvíle na střední. Svůj maturitní den jsem si naprosto užila. Po prvním zkoušení ze mě spadl veškerý stres a najednou mi bylo jasné, že se nemám čeho bát a že maturitu v každém případě zvládnu.

Petra Vondrová

  1. Gymnázium Budějovická, Praha
  2. Český jazyk, Španělský jazyk, Anglický jazyk, Zeměpis
  3. Cca od poloviny března.
  4. Učit se souvislosti, nějak zvladatelně si to rozplánovat, neučit se zbytečné podrobnosti, umět od všeho trochu.
  5. Na správně pochopené zadání, snažit se to brát lehce a s nadhledem, vyspat se.
  6. Mně maturita celkem vyšla bez přehnaného stresu, takže asi jen to, co jsem výše uvedla: na pár dní omezit sociální kontakty v hospodě a soustředit se. Ale pak zase klidně někam zajít, ať není přehnaná nervozita, pokud možno ne s lidmi kteří se mnou maturují, ale s někým, kdo je mimo ten kolotoč :).

Ondřej Holas

  1. Klasické Gymnázium Modřany, Praha
  2. Český jazyk, Anglický jazyk, Základy společenských věd, Dějiny výtvarné kultury
  3. Ideálně průběžně během posledního ročníku v rámci shrnujících testů a podobně
  4. Umět si udělat přehled a strukturu každé otázky plus souvislosti mezi nimi.
  5. Pozor by si měli dát na to, aby uměli „prodat“ i to, co neumějí, důležitá je prezentace.
  6. Asi bych se lépe naučil sesumírovat si informace do přijatelného celku, odpovídajícího délce zkoušky, některá subtémata se vyčerpají příliš rychle, některým se zbytečně věnuje celá věčnost.

Kateřina Kuncířová

  1. Gymnázium Špitálská, Praha
  2. Český jazyk, Anglický jazyk, Francouzský jazyk, Matematika
  3. Na určité předměty (například na češtinu), jsem se průběžně připravovala už od začátku roku a to díky požadavkům paní profesorky. Na všechno ostatní jsem se začala více připravovat tak dva až tři týdny předem. Nejintenzivnější byl ale samozřejmě až „svaťák“.
  4. Určitě je důležité udělat si jakousi „osnovu“ toho nejdůležitějšího, co je nutné zmínit a to se dobře naučit, protože ne úplně každá informace musí být k danému problému zmíněna. Dobré je také dávat si pozor, co který zkoušející chce zmínit, ne všichni totiž preferují to samé.
  5. Při zkoušce je důležité si hlavně pozorně přečíst zadání a odpovědět na to, na co je člověk tázán. Napsat si co nejvíce, co vím. Potom už o tom není nutné tolik přemýšlet a můžeme se držet svých poznámek. I profesoři se nám velmi snažili pomáhat a byli příjemní, takže velká nervozita je zbytečná.
  6. Postup, který bych asi doporučila, je naplánovat si časově, co se který den naučím a kterému předmětu se budu věnovat, nepřeskakovat z jednoho na druhé, ale soustředit se jen na naplánovaný předmět.

Pavla Hlavová

  1. Gymnázium Pierra de Coubertina, Tábor
  2. Český jazyk, Anglický jazyk, Základy společenských věd, Zeměpis
  3. Myslím, že ideální je leden/únor. Rozhodně se vyplatí překonat lenost a nechuť a pustit se do toho s předstihem – předejdete tak nepříjemnému stresu z toho, že nestíháte a nezvládáte. Stres ze zkoušky samotné stačí :).
  4. Nenechávat učení na poslední chvíli a učit se tak, abyste ke každé otázce alespoň něco uměli. Budete více sebejistí, a to se počítá!
  5. Dobře si připravit na potítku koncept a usmívat se – zní to banálně, ale i zkoušející jsou lidé a rozhodně na ně působí lépe projev klidného usměvavého člověka než nervózního a vystresovaného. Nepodceňujte proto mimo vědomostí i to, jak působíte.
  6. Rozhodně bych si jinak rozplánovala učení a začala s přípravou s větším předstihem – nechávat většinu látky na „svaťák“ nepřidá na sebevědomí.

Anna Štěpánková

  1. Gymnázium Budějovická, Praha
  2. Český jazyk, Anglický jazyk, Německý jazyk, Matematika
  3. Hodně záleží na předmětech, jak moc velké množství informací musí člověk pojmout a jestli to pro něj je oživování již zapomenutých informací nebo nové informace. Vybrala jsem si jazyky, abych se nemusela nic „biflovat“. Na nemčinu jsem si našla v lednu doučování, které jsem měla jednou týdně, jen abych se rozmluvila. Kvůli angličtině stačí koukat na filmy a seriály. S matematikou jsem začala po Vánocích, s češtinou o „svaťáku“.
  4. Měli by si dát pozor, aby nezačínali s učením stále od první otázky. Hrozí nebezpečí, že se k posledním 5 nikdy nedostanou a zákon schválnosti říká, že si jednu z nich vytáhnou.
  5. Student by měl mluvit spisovně a snažit se mluvit sám, bez učitelovy pomoci. Tím se vyhne otázkám z tématu, které tak dobře nezná.
  6. Myslím, že můj postup byl ideální, doporučuji :).

Kamila Mrázová

  1. Gymnázium Přípotoční, Praha
  2. Český jazyk, Anglický jazyk, Matematika, Deskriptivní geometrie
  3. Ve 4. ročníku se začíná opakovat většinou hned od začátku roku, takže je dobré do té školy chodit a dávat i trochu víc pozor. Jinak bohatě stačí začít naplno měsíc před maturitou, i když je to velmi individuální.
  4. Určitě na to, aby to nepodcenili. Rozhodně nevynechat ani jednu maturitní otázku. Ty, co už nestihnou, tak aspoň přečíst, nebo lehce vědět pár vět. Strašně se nevyplácí sázet na štěstí, že si ji nevytáhnou.
  5. To už snad jen na to, aby nebyl člověk moc nervózní a nezasekl se a nepřestal mluvit. Opravdu důležité je stále něco povídat, nebo reagovat, profesoři pomůžou nebo opraví, když řeknete něco špatně.
  6. Asi nenechávat všechno na poslední chvíli. Začala jsem dost pozdě a pak jsem byla zbytečně nervózní. V den maturity jsem měla takzvaně „vygumováno“. Ale když Vám něco vypadne, nebo se zaseknete, tak Vám profesoři pomůžou. Jsou hodní a chtějí, aby všichni odmaturovali. Neříkám, že není pár výjimek, ale většina se snaží a věřte – jsou kolikrát víc nervózní než Vy.

Zdroje fotografií: soukromé archivy dotazovaných, http://www.sxc.hu

Další články k tématu